Forløb i FabLab for alle kommunens 5. klasser
Forløb i FabLab for alle kommunens 5. klasser

FabLab på skoleskemaet

18.09.17
Alle 5. klasser i kommunen skal igennem et forløb om design, innovation og entreprenørskab i Fablab

Forløbet er blevet udtænkt, udarbejdet og endda testet på to pilotklasser med stor succes. De næste tre måneders tid skal samtlige 5. klasser i Guldborgsund Kommune igennem et skræddersyet forløb med fokus på design, innovation og entreprenørskab. Forløbet starter ude på skolerne, hvor eleverne forbereder sig, inden de skal prøve kræfter med den nyeste teknologi i FabLab Guldborgsund på vores Hovedbibliotek. FabLab’et åbnede i foråret 2017 og det giver god mening, at fabrikationslaboratoriet er placeret på netop biblioteket.

”Biblioteket har altid sikret ligelig adgang til information. Da internettet var nyt, tilbød biblioteket netadgang og undervisning i it. Nu er det 3D printere, laserskærere og CNC fræsere, der udgør den nyeste teknologi og derfor er det en naturlig del af vores kerneopgave at stille disse teknologier til rådighed”, forklarer Stine Kjær Schmidt, som er bibliotekar og koordinator i FabLab Guldborgsund. 

I efteråret 2016 blev det besluttet, at alle 5. klasser i kommunen skal prøve kræfter med det nye fabrikationslaboratorium, FabLab Guldborgsund. Siden da er der blevet arbejdet indgående med forløbet, som er et samarbejde med Guldborgsund-bibliotekerne, Center for Børn & Læring og Rasmus Fangel Vestergaard, som er koordinator for Københavns FabLab.

Elever bliver til skakbrikker
Kort fortalt går forløbet ud på, at alle 5. klasserne skal lave deres eget skakspil. Simpelt lyder det, men det er ikke et hvilket som helst skakspil. Alle dele er nemlig fabrikeret i FabLab’et, hvor eleverne hver især skal lave deres egen brik med deres eget ansigt på. Om man bliver bonde, konge eller tårn, er nu ikke så afgørende. Det er mere processen og samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt, der er i fokus samt evnen til at anvende ny teknologi.

”Eleverne stifter i forløbet bekendtskab med en hel del teknologier. Blandt andet skal de lære flere forskellige open source programmer, som de skal bruge undervejs i designprocessen”, fortæller Stine Kjær Schmidt.

Scanning af ansigtet
En af øvelserne er blandt andet, at eleverne skal scanne hinandens ansigter. Eleverne arbejder derefter videre med filerne, som bliver en del af skakbrikken. Når brikken er designet færdig, printer eleverne brikkerne på 3D printere i skolernes egne makerspaces. Slutresultatet bliver et fuldendt skakspil med brikker af alle elever i klassen.

Forløbene foregår resten af september, oktober og november to til tre gange om ugen i FabLab Guldborgsund, hvor 23 5. klasser allerede har tilmeldt sig forløbet, som hører under faget Håndværk og design.   

Har du selv fået lyst til at stifte bekendtskab med FabLab’et, så kig forbi Hovedbiblioteket. FabLab Guldborgsund er åbent for alle, der har lyst til at prøve kræfter med den nyeste teknologi. Du kan læse mere om FabLab’et og se åbningstiderne her på hjemmesiden og på www.fablabguldborgsund.dk.